“تيشيرت” هشام ماجد يتسبب في أزمة في إعلان “رسالة”.. صور

أثار الفنان المصري هشام ماجد جدلا واسعا بين نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي بسبب التيشيرت الذي ظهر به في إعلان جمعية رسالة الخيري

الفنان المصري ظهر في الإعلان وهو مرتدي تيشيرت كتب عليه كلمة Death وتعني الموت، وهو ما أثار انتقادات النشطاء، وأكدوا أن ملابسه لا تتناسب مع إعلان خيري.

القائمون على الإعلان قرروا الاستجابة لتلك الانتقادات وتدارك هذا الخطأ، حيث قاموا بعمل نسخة جديدة من الإعلان دون أن تظهر هذه الكلمة على قميص هشام.

معتز محمد، مونتير الإعلان، روى تفاصيل ما حدث، بقوله: “وانا في المونتاج كنت مصمم نعيد تصوير مشهد هشام ماجد الي تطوع بالتصوير رغم انشغاله الشديد بس كلمة موت كانت واضحة قوي على التيشرت بتاعه، المخرج كانت وجهة نظره ان الموضوع بسيط ومحدش هياخد باله وخصوصا ان هشام نفسه مشغول ومش هينفع نصور تاني معاه”.

وتابع: “ليلة ما هنذيع الاعلان كنت مصمم امسح الكلمه على التيشيرت بس الكل قعدو يقنعوني اني مكبر الموضوع والموضوع هيفوت، وكدا حد قال الناس مش هتهتم بتفصيلة تافهه زي دي.. نزلت على راي الكرو ،رغم ان قلبي كان حاسس ان هتحصل مشكلة.. وبمجرد ما اتذاع الاعلان حصلت الضجة الي كنت خايف منها”

واستطرد: “بناء على رغبة الجماهير، مسحنا الكلمة من التيشيرت و الاعلان هيبتدي يظهر بدونها من النهاردة، واتعلمت درس، اني اعمل الصح مهما كان”.

واختتم كلامه قائلا: “إضافات ردا على تعليقاتكم.. الكرو كله كان واخد باله بس محدش توقع ان الناس تهتم بتفصيله بسيطه زي دي.. نجاح الاعلان الفضل فيه بعد ربنا لمجهود كل حد ظهر او شارك بابسط جهد ، انا قمت بدوري فقط وماليش فضل زياده عن اي حد، والغلط انا شخصيا المسئول عنه مش اي حد تاني.. انا حكيت الموقف عشان احكي للناس الي بتعلق عشان تفهم تفاصيل الي حصل”.

/* MOHANNAD QAMARA || JC MAN */