مش هستنى لحد ما أشحت.. رشا سامي العدل بعد افتتاحها عربة بيع مأكولات: في ناس عملتلى بلوك وأنا نقابية من 20 سنة

24 فبراير 2022 - 10:32م salah عربى، مجتمع النجوم، مشاهير

تصدرت الفنانة رشا سامي العدل محركات البحث على جوجل، وكل مواقع التواصل الاجتماعي خلال الساعات الماضية بعدما أعلنت اعتزامها فتح عربة طعام في مدينة دهب بسبب قلة مواردها المادية وابتعاد المنتجين عن إسناد أدوار لها منذ فترة كبيرة

أثارت رشا ابنة الفنان الراحل سامي العدل جدلا واسعا على مواقع التواصل الاجتماعي خلال الساعات الماضية، بعدما أعلنت عن افتتاحها عربة لبيع المأكولات في مدينة دهب؛ وذلك بسبب قلة الأعمال الفنية.

كشفت الفنانة رشا سامي العدل، عن افتتاحها مشروع عربة للطعام في مدينة دهب.

وقالت رشا، في فيديو عبر حسابها بموقع “فيسبوك” أنها كانت تفكر في هذا الموضوع منذ فترة، وانها جائت الي دهب في شهر 7 الماضي وقررت أن تشتغل

واستكمت: الناس عارفة إني ممثلة، بس أنا مش بشتغل كتير، أنا مش بلقي اللوم على حد، أنا نقابية بقالي 20 سنة، والنقابة على عيني وعلى راسي، وكل اللي بيطلعلي من النقابة هو الكارنيه والتأمين الصحي”.


أضافت: “كمان لا ألقي اللوم على أصدقائي المخرجين والمنتجين، وروحت طلبت شغل وهما متحركوش عشان كل واحد حر، وكفاية أجي على نفسي عشان خاطر الناس وأولادي، أنا تمردت أولا على بيتي وعلى ماما وأولادي وقولت إن أي حاجة مش مريحاني مش هقبلها ولا هعملها، والقرار ده ريحني جدا”.

تابعت: “من شهر 7 اللي فات أنا بصلح من نفسي حاجات، ممكن يكون العيــ ب فيّا ومش بقول إني ملاك، كلنا بناخد قرارات غلـــ ط، وأنا أخطـــ أت كتير فى حياتي

وأول الأخـــ طاء عشان اتجوزت مرتين غلـــ ط، مش هلوم راجل اتجوزته ومصرفش على بنته، وأنا عشان اتربيت كويس مش هطلع أقــ طع في حد”.

استكملت: “الناس بقت بتدوس عليّا عشان مش بتملق، أنا سعيت وفـــ شلت، وأنا مش بركب تريند، اللي بعمله دلوقتي عشان أكسب لقمة حلال

رشا سامي العدل

وأنا مش بركب التريند عشان أنا كتبت عن المشروع ده من فترة طويلة، عايزة أقول إن سهل جدا أخد فلوس من أهلي، ومحدش هيتأخر عليا، بس أنا مش هستنى لحد ما أشحت أو أقول لله يا محسنين، وكل عيلتي جزمتهم على راسي”.

اختتمت: “أنا مش هعــ يب على حد خالص سواء النقابة أو أهلي، يمكن أنا اللي غلــ ط، بس مستعدة أتحمل نتيجة أخـــ طائي، بس أنا هعمل اللي ربنا يقدرني عليه، إذا كان في دهب أو القاهرة أو أي مكان في الدنيا”.

رشا سامي العدل ترد على الانتــــ قادات

وردت رشا على الانتـــ قادات التي تعرضت لها عبر بث مباشر على حسابها الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، قائلة: تجربتي بالحلال وتجربة جميلة وأنا تعــ بت بسبب قلة الإمكانيات في الطبخ واستخدامي لأواني صغيرة ولكني أحاول عمل منتج جيد بأقل الإمكانيات.

وواصلت: أنا أسعى لتغيير الواقع ومقاومة الظروف، وتغيير طريقة تفكيري، بالرغم من وجود عائلتي بجانبي ولكني فضلت العمل والبحث عن مصدر رزق آخر، ويكفيني شرف المحاولة حتى إذا فـ شلت.

رشا سامي العدل: أنا نقابية من 20 سنة

وأضافت رشا: أشجع أي سيدة أو راجل على العمل بأقل الإمكانيات، وأنا أشجع كل سيدة أن تعمل في مهنة شريفة سواء نجارة أو خياطة أو بيع مأكولات لكن الأهم الاعتماد على النفس ولا يوجد مســ تحيل

الناس بتشوف الحاجات الصغيرة بس.. بسنت شوقي بــــاكية: بلاش الأسئلة الصــــعبة دي

وأنا نقابية منذ 20 عاما، والنقابة توفر لي العديد من الامتيازات مثل التأمين الصحي مثل دخول المستشفى بسعر منخض ولكني أبحث عن الرزق.

ووجهت رشا السامي رسالة قوية إلى متابعيها، قائلة: في ناس عملتلي بلوك بس بنــ اقص واللي مش قادر يدعمني أو مستـ خسر يدعمني دي مشــ كلته هو، وأنا مطلبتش مساعدة من حد، وأي حد ممكن يعمل من الفسيخ شربات ومفيش مستــ حيل.

من هى رشا سامي العدل
رشا سامي هي ابنة الفنان الراحل سامي العدل، ووالدتها الفنانة نادية شكري، وشاركت وهي صغيرة في مسرحيتين الأولى هي الأمير الصغير، والثانية هي السيرك.

كما شاركت بأدوار في أفلام عسل الحب المر مع الفنان نور الشريف وهي في سن صغيرة عام 1985، وشباب على الهوا عام 2002، وفيلم فخفخينو عام 2009، كما شاركت في مسلسلي الصيف الماضي عام 2010 والخفافيش عام 2012.

الأعمال التي شاركت فيها خلال مسيرتها القصيرة هي الأمير الصغير والسلمانية والخفافيش وشباب على الهوا وفخفخينو والصيف الماضي.

حاسة إني همــــوت قريب.. ريهام سعيد تقرر اعتزال السوشيال ميديا:تامر أمين يغــــلط في الصعايدة عادي وأنا اترمي مع تاجرة مخــــدرات في أوضة متر في متر

ورحل الفنان سامي العدل في عام 2015 عن عمر ناهز الـ68 عامًا.

هحصلك بعربية كبدة وسجق.. حمزة العيلي لـ كريم الحسيني بعد تحويل سيارته لمقهى على الطرق السريعة

قلعت الحجاب بالأمر.. “حنان تستاهل” تكشف أسرار جوازها العرفي : فضلت أعيط 7 سنين

الكلمات الدلالية لـ مش هستنى لحد ما أشحت.. رشا سامي العدل بعد افتتاحها عربة بيع مأكولات: في ناس عملتلى بلوك وأنا نقابية من 20 سنة

التعليقات لا يوجد تعليقات لـ “مش هستنى لحد ما أشحت.. رشا سامي العدل بعد افتتاحها عربة بيع مأكولات: في ناس عملتلى بلوك وأنا نقابية من 20 سنة“

لا يوجد تعليقات بعد..

اترك تعليقك




أخبار ذات صلة

لا يوجد محتوى ذات صلة.
تصميم و تطوير ورعاية
2018 © سوا فور