موقف ريهام سعيد من وصف شيرين رضا للأذان بـ”الجعير” يصدم الجمهور

28 أبريل 2018 - 10:33م sara عربى القاهرة - كل النجوم 1٬565 مشاهدة

بعد أن أثارت ضجة بتصريحاتها عن الأذان، ووصفها لصوت بعض المؤذنين بالجعير، دافعت الإعلامية المصرية ريهام سعيد عن الفنانة شيرين رضا.

الإعلامية المصرية أكدت أن شيرين لم تخطئ في كلامها، لافتة إلى أنها لم تتحدث عن الآذان ورفعه في المساجد، بل تحدثت عن بعض الأصوات المزعجة التي تسيء للإسلام.

وأضافت، في برنامجها “صبايا الخير” على قناة “النهار”، أنه بالفعل يوجد في مصر الكثير من المؤذنين أصواتهم مزعجة، لافتة إلى أن تناقل تصريحات شيرين في بعض المواقع بشكل غير صحيح هو ما تسبب في هذه الأزمة.

وتسبب موقف ريهام من هذه التصريحات بإصابة جمهورها بالصدمة، حيث توقعوا موقفا أكثر صرامة من تصريحات شيرين بالرفض.

أما الفنانة الإماراتية أحلام ففتحت النار على شيرين، وعايرتها بطلاقها من الفنان عمرو دياب، وكتبت أحلام غاضبة: “صوت الآذان جعير، حسبي الله ونعم الوكيل فيك يعني سوو كلاس.. زين سوا فيج عمرو دياب لما شاتك، حسبي الله عليك وايد، امسكوني ودّي أنتفها”.

وأضافت: “لو سمحتوا، الأستاذة الفاشلة تبي صوت موسيقي هادية، عشان ما حد يزعجها طال عمرها، بس نبي نعرف إيش نوع الموسيقي شرقي ولا غربي، شرّ البلية ما يضحك، حسبي الله وكفى”.

وكانت الفنانة شيرين رضا، فجرت جدلاً واسعاً على مواقع التواصل الاجتماعي، بعد استضافتها في برنامج أنا وأنا على قناة أون، بعدما هاجمت أصوات المؤذنين، مطالبة بتفعيل قرار الآذان الموحد.

وبدأ الحديث عن الآذان بعرض مقدمة البرنامج «تويتة» قديمة للفنانة شيرين رضا على موقع تويتر قالت فيها «أعتقد إن قرار توحيد الآذان لازم يتنفذ وبسرعة لإن في مقرئين صوتهم يكفر البني آدمين».

وعلقت شيرين رضا على ما عرضته المذيعة، متسائلة: «إيه الغريب؟ كلنا بنقول ده، في أطفال بيصحوا مفزوعين، هو ده أسلوب الصلاة؟ يالا أفزعك علشان تصلي».

وتابعت «وبعدين الراجل اللي بيجعرلي في الميكرفون ده، هو انت مش سامع صوتك ولا انت قاصد تعمل كده؟.. دي أسئلة عندي، هو فين قرار توحيد الآذان؟.. هو احنا مش عايزين سياحة؟ ليه أجانب وهم ماشيين في الشارع يسمعوا الجعير ده».

وأكملت شيرين رضا حديثها: «في شوارع صغيرها بيكون الميكرفون فيها حتى وانتي قافلة الشبابيك تجننك، طيب انت مش محترم كل الناس اللي حواليك دي يا أخي ومعلي الفوليوم أوي كده ليه؟ ده مالوش دعوة بالدين».

وأجابت «رضا» على سؤال «رأيك ليه ما اتنفذش القرار ده؟» بقولها: «أنا ماعرفش، أنا مش مسؤولة.. أنا كان نفسي أبقى مسؤولة عن حاجات كتيرة علشان كنت خلتها تتنفذ.. حاجات صغيرة هتساعدنا كلنا في حياتنا بس ليه ما بتتنفذش أنا ما أعرفش؟ مشغولين عننا بإيه؟».

يذكر أن شيرين رضا كانت متزوجة من الفنان عمرو دياب في بداية حياتها، ولها منه ابنة واحدة تدعى “نور”.

 

الكلمات الدلالية لـ موقف ريهام سعيد من وصف شيرين رضا للأذان بـ”الجعير” يصدم الجمهور

التعليقات لا يوجد تعليقات لـ “موقف ريهام سعيد من وصف شيرين رضا للأذان بـ”الجعير” يصدم الجمهور“

لا يوجد تعليقات بعد..

اترك تعليقك




تصميم و تطوير ورعاية
2018 © سوا فور