ولا الأفلام.. “كلب” ينقذ حياة الفنان أشرف طلبة.. أيقظه من النوم وخبط على صدره ليكتشف الفنان حاجته لجراحة في القلب

4 أكتوبر 2020 - 11:03م sara عربى، مشاهير

خضع الفنان المصري أشرف طلبة لجراحة تركيب 3 دعامات في القلب بنجاح خلال الأيام الماضية.

الفنان المصري كشف أن “كلب” هو من أنقذ حياته، حيث كتب، على حسابه الخاص على موقع “الفيس بوك”: “قصتي والكلب  سنوبي.. اللي هأقوله ده … ليه علاقة بعشقي للكلاب … وبان الحيوانات مخلوق فيها من المعجزات اللي بتنتمي للطبيعة … اللي لا احنا لا عارفينها و لا فاهمينها”.

وأضاف: “انا كنت بربي كلاب … من كل شكل و لون … وشفت منهم حاجات حلوة كتير خليتني احبهم اكتر و اكتر … وماتوا واحد ورا التاني حوالي ١٣ كلب … لحد ما ماتت ديما … ودي كانت اول و احب و أغلي كلبة … و كل حاجة بالنسبة لي … من لحظتها من كتر وجعي عليها امتنعت عن تربية الكلاب تماما”.

وتابع: “مرت الايام والشهور … وفي يوم من الايام صاحبي الفنان احمد صيام كلم ابراهيم ابني عاوزه ياخد كلب من عنده شوية كده يخليه معاه فترة لان حصل مشكلة بينه و بين الكلاب الجيرمان و عضوه و كانوا هايموتوه … تمام خدنا الكلب معانا … الكلب كان نوعه جليفون … كلب سفيف كده وأنا متعود علي وحوش … بالنسبة لي كلب بناتي … وعلشان كده ما ركزتش معاه … كان علي طول قاعد مع البنات  … يجيلي بس أطبطب عليه يعني حبة حنية”.

وأكمل: “أنا عملت من اربع سنين عملية و ركبت دعامتين في القلب … وقعدت من حوالي سنتين فيه لخبطة في الجسم و انتفاخ و حاجات غريبة جدا مع السكر و الضغط … وأخيرا و بعد لفي علي دكاترة كتير وكم علاج رهيب … ربنا وصل موضوع أني عيان لصاحبي الجميل د رضا النجار صاحب مستشفي النيل في الغردقة … صاروخ كلم د احمد فايد في المنيل وحجز لي و وصي بعنف و عمل اللازم … انا طبعا كنت خلاص وصلت لزهق من العلاج سنين طويلة لكن رحت علشان اهتمام صاحبي”.

وأضاف: “وبدأت العلاج معاه من ست شهور … النهارده الحمد لله احسن بمليون مرة و نتايج التحاليل من عشر ايام كانت ممتازة و كل حاجة فل … شكرا د رضا النجار شكرا دكتور احمد فايد.. من خمس ايام … انا نايم في أمان الله … فجأة لقيت سنوبي جاي جري و نط علي صدري و قعد يخبط و يلحس فيا … قلت عادي و بعدين قعد بين رجليا و انا نايم”.

وتابع: “انا اتخضيت لانه عمره ما عملها لا معايا ولا مع حد غيري … ما بيحبش ينام جنب حد … جريت علي العيال اطمن  عليهم واحد واحد … الحمد لله كله تمام رجعت نمت وأنا في دماغي ان سنوبي ممكن يكون بيودع … و حكيت للعيال”.

واستطرد: “تاني يوم كنت رايح اتفرج علي عرض يوم ان قتلوا الغناء.. مواعد شادي سرور ووائل عبد الله … لبست وجهزت وكلمت وائل ونازل مع ابراهيم … فجأة حسيت بحرقان في صدري خمس دقايق و راح … شربت مية و باجهز انزل ده العادي بتاعي … ما أعرفش ليه فجأة نط في دماغي اللي عمله سنوبي … قلقت .. ودي عمرها ما حصلت … مسكت التليفون و كلمت دكتور القلب … ودي عمرها ما حصلت … قلت اسأله علي اللي حصل و أكيد هايقوللي برد و اروح المسرح … الدكتور كان هادي وقاللي عادي بس احنا نتطمن اطلع علي المستشفي و انا هاكلمهم يعملوا ايه”.

وأكمل: “طلعت علي المستشفي و انا حاسس أني تمام يعني مافيش حاجة … تحاليل و أشعات اربع ساعات في الطوارئ … انا قلت يالا بالمرة اتطمن … كلمني د خالد وهبة و قاللي هاتتحجز النهارده والصبح هاجي لك نعمل قصطرة و نشوف لان الأنزيمات عالية … قلت له طيب أجي لك الصبح قاللي لامش هاينفع … ركبت المحاليل و خلافه طول الليل و الصبح دخلت للعملية … وكانت المفاجأة الغير متوقعة نهائي … الشريان التاجي مسدود و شريان تاني معاه بنسبة خمسة و تسعين في المئة ، صدمة غير متوقعة ، الدكتور خرج لمنير مكرم اللي كان برة وقال له ، انا هادخل علي التاجي احاول معاه لو ما نفعش هاتبقي قلب مفتوح”.

وتابع: “الحمد لله ساعتين محاولات فتح التاجي والتاني و شفت الدم بعنيا و هو بيندفع يكمل طريقه في الشرايين … وركب تلت دعامات وسط صرخات اعجاب من الدكاترة اللي معاه … الحمد لله العملية نجحت … الدكتور قاللي ان لولا تظبيط السكر و الضغط اللي حصل و لولا السرعة للمستشفي … كانت راحت لحتة تانية … كان ممكن اروح فيها”.

وأضاف: “السؤال المهم اللي خلاني اكتب كل ده … هو دور سنوبي في الموضوع … لو ما كانش عمل الغريبة اللي عملها دي … عمري ما كنت هاقلق و اتصل بالدكتور.. طيب انا ماكنتش حاسس باي تعب و انا نايم … هو عرف ازاي ولا شاف ايه جري يحوشه عني ولا ايه بالظبط اللي خلاه يعمل كده … الخلاصة ان لولا سنوبي … كان ممكن أكون في حتة تانية”.

واختتم كلامه، بقول: “شكرا لكل اللي قلتهم قبل كده … شكرا د اشرف زكي صاحب العمر و احمد صيام اللي ما غابوش لحظة … شكرا لكل المجلس … شكرا لكل اللي عرفوا و سألوا عليا.. وأولا و اخيرا شكرا يا رب.. واحقاقا للحق.. شكرا سنوبي”.

الكلمات الدلالية لـ ولا الأفلام.. “كلب” ينقذ حياة الفنان أشرف طلبة.. أيقظه من النوم وخبط على صدره ليكتشف الفنان حاجته لجراحة في القلب

التعليقات لا يوجد تعليقات لـ “ولا الأفلام.. “كلب” ينقذ حياة الفنان أشرف طلبة.. أيقظه من النوم وخبط على صدره ليكتشف الفنان حاجته لجراحة في القلب“

لا يوجد تعليقات بعد..

اترك تعليقك




تصميم و تطوير ورعاية
2018 © سوا فور