غير مصنف

قصته صدمت المصريين.. شاب رياضي استهان بـ “كورونا” فمات بسببه .. فيديو مؤلم

هزت قصة الشاب محمد نادي الشارع المصري، بعد أن فقد حياته إثر إصابته بفيروس كورونا المستجد، عقب مقطع فيديو صوره وانتشر على مواقع التواصل الاجتماعي، دعا فيه إلى عدم الخوف من الفيروس، داعما نظرية المؤامرة التي تقول إنه صُنع في مختبر.

وكان محمد نادي قد نشر مقطع فيديو على صفحته في فيسبوك، قال فيه إن “الولايات المتحدة هي من صنعت كورونا لضرب الصين”، داعيا المصريين إلى “عدم الخوف من مرض يشبه الإنفلونزا”.

كما انتقد نادي إغلاق الصالات الرياضية وإقبال الناس على شراء وتخزين مستلزماتهم، محذرا من تأثير ذلك على الاقتصاد، لكنه دعا في الوقت نفسه إلى اتخاذ الاحتياطات الضرورية لعدم الإصابة بالمرض.

وفي الثالث من مايو، نشر نادي رسالة على صفحته في فيسبوك، أعلن فيها أنه في العناية المركز نتيجة إصابته بكورونا، وقال: “كلمتين أول ما قدرت أكتبهم كتبتهم. أنا بقالي أسبوع في العناية المركزة لأنه عملّي (كورونا) مضاعفات كتير في جسمي، خصوصا الكلى والرئة”.

وتابع: “ياما اتقالي خليك في بيتك بلاش خروج وأنا ولا حياة لمن تنادي ذلا مني وراء لقمة العيش الكاذبة.. أرجوكم بلاش استهتار لأنه مرض مش سهل وقاتل وبيدمر كل حته فيك، محدش بيموت من الجوع متغامرش بحياتك، المرض منتشر جدا”.

وأوضح أيضا أنه نقل العدوى لإخوته، وأضاف: “ابق في بيتك إنه قاتل لعين، وادعوا لي من قلبكم بنية الشفاء العاجل من هذا الفايروس اللعين، فضلا وليس أمرا جزاكم الله خيرا”.

وبعد أيام، نشر الشاب الراحل رسالة تدعو متابعيه للدعاء لوالده نادي وهدان الذي يرقد في مستشفى الصدر لإصابته بكورونا أيضا.

ثم توالت مقاطع الفيديو التي نشرها لتوثيق تدهور حالته الصحية، مستنجدا بكل من يستطيع مساعدته لينتقل من المستشفى الموجود فيها.

وكانت آخر فيديوهات نادي، مقطع يحاول فيه التحدث بصعوبة بكلمات غير مفهومة، موثقا قوله الشهادتين.

وبعد خبر وفاته، انهالت التعليقات على وسائل التواصل الاجتماعي في مصر لنعيه، وللتأكيد على أهمية البقاء في المنازل وتجنب الاختلاط بالآخرين خلال هذه الفترة الحرجة التي يمر بها العالم بسبب وباء “كوفيد-19”.


وبسبب انتشار قصته وفيديوهاته المؤثرة، كتب أحد أقاربه : كنت بتشكي دايما لما اكلمك وتقولي انا تعبان ومش قادر و ادعيلي ياكوتش اقوم عشان اربي بنتي … صوتك وانت تعبان وبتقولي خللي بالك من نفسك ياكوتش وشايل هم اللي حواليك عمري ماهنساه أو هيروح من ودني ..
النهاردة بعد ماودعتنا ووجعت قلبنا وقلب كل الناس عليك يامحمد مش هقول غير انك بطل و شهيد بنفتخر و نتشرف بيك كلنا قدام العالم كله وهتفضل عايش في قلوبنا طول العمر ..
ابن خالتي الجدع والمحترم واللي عمره مازعل حد منه و حبيبي البطل محمد نادي وهدان في ذمة الله بعد صراع مرير مع المرض .
نحتسبك يامحمد شهيداً عند الله وفي الجنة ياحبيبي بإذن الله ويشفع فيك مرضك وتعبك و يرزقنا الصبر على فراقك اللي مش قادر أصدقه لحد الآن … ولكن لا أقول سوى إنا لله وانا اليه راجعون وأرضى بقضاء الله وقدره .
بالله عليكم الناس اللي بتنشر في صور وفيديوهات محمد وقاعدين يحللوا و يهبدوا في كلام فارغ وبيستغلوا الموقف لنشر أفكارهم المريضة يفهموا أنه محمد عنده أهل و زوجة وأم مقهورين عليه ومش مصدقين أن محمد مات ومحدش عارف فيكوا اى حاجة .. متبقوش انتوا و الظروف علينا كفاية الوجع اللي احنا فيها .

وكتب أخر على حسابه تاريخ تطور حالته الصحية كالتالي :

  • الحكاية بدأت بتاريخ 16 مارس لما Mohamed Nady
    عمل فيديو مستهون فيه بوباء الكورونا وبيحذر الناس من الانسياق خلف هذه الفزاعة لان هي لا تخرج عن كونها مؤامرة سياسية.
  • في اواخر أبريل محمد اكتشف اصابتة بالفايروس اللعين بسبب استهتاره بيه وللاسف كان بعد فوات الآوان واللي نتج عنه اصابة والده واخوه بيه من خلال مخالطهم ليه.
  • محمد تم عزلة وحجرة في مستفي 15 مايو ، والده تم حجرة بمستشفي الصدر بشبين الكوم ، واخوه بهاء بمستشفي حميات القوات المسلحة.
  • محمد بدأ مرحلة الندم وجلد الذات وانه كان السبب في إصابة ابوه واخوه ، وبدأ يكتب عن معاناة والدة في مستشفي الصدر بالمنوفية وبيطلب مساعدة اي حد يقدر يساعد في نقل والده لمستشفي افضل يقدر يلاقي فيها الرعاية المطلوبة خصوصا ان والدة اساسا مريض صدر من زمان.
  • محمد كان بيكتب وبيستغيث لنفسه ايضا من مستشفي 15 مايو اللي موجود هو فيها ، وعمل فيديوهات كتيرة بيستغيث وبيطلب تقديم رعاية له وبيصرخ من ارتفاع درجة حرارتة.

هنا بقي كانت المصيبة فينا ، السواد الاعظم من اصحاب واقارب وجيران ومتابعين محمد وبما فيهم انا والكثير حتي من الأطباء استغربنا من الفيديوهات وطريقتها وحتي طريقة كلام محمد ،
أغلبنا ولا أبرئ نفسي تهكم وسخر من محمد (ده بيمثل / هو أوفر كده ليه / هما هيعملوله ايه اكتر من انهم عزلوه في مستشفي ومقعدينه علي اجهزة تنفس / هو ازاي تعبان كده وقادر يعمل فيديوهات وينشرها / الواد ده بيستعبط)
سامحنا الله وعاملنا بلطفة ورحمته لا بعدلة فيما اقترفناه في حق محمد ، محمد اللي بقي النهارده الله يرحمه ورايحين ندفنه كمان شوية

الملخص من كل الكلام ده :
1- متستهونوش بالوباء ، الوباء قااااااتل ، الوباء مبيفرقش بين شاب وعجوز ، بلدنا فيها حالات اصابة كتيرة و 2 بس وفاه ويارب مايزيدوا ، حالتين الوفاه شباب واحد 35 سنة والتاني 25 سنة رحمهم الله ونحتسبهم عنده من الشهداء ولا نزكي علي الله احداً.

2- محمد الله يرحمه إستهون بالوباء وأنكره وفي النهاية توفاه الله بسببه، وكان هدفه لقمة العيش بدل قعدة البيت ، محدش بيموت من الجوع بس بيموتوا بالكرونا ، اقعد في بيتك من فضلك.

3- مهما حد اقنعني بجدية تعامل الجيش الابيض مع الأزمة هيظل فيه خلل وفشل ولازم نواجهه ، والدليل فيديوهات إستغاثات محمد واللي في النهاية لقي ربه وفي نفسه شعور بالتقصير تجاهه والاهمال (مكانش حد بيشوف الفيديوهات يدخل يديلة خافض حرارة يرحمه من العذاب ده شوية يابشر)

4- إنقذوا عمي الحاج نادي وهدان كما أوصي إبنه محمد الله يرحمه حيث يعاني ايضا بمستشفي صدر المنوفية بشبين الكوم.
5- إغلقوا إجباريا القنبلة المنفجرة في وجه كل أبناء قويسنا والمنوفية والمسماه المنطقة الصناعية وإغلقوا فورا كل مصانع تصدير الموت للشباب وأهالينا وقوموا بفحصهم وتطهير وتعقيم تلك البؤر (توشيبا – ايجيبت فودز الشهيرة بشركة قلبظ – سيجما للادوية – الاسلامية للطباعة والكرتون …. الخ من مصانع وشركات منطقة قويسنا الصناعية)

6- صلوا وادعوا من اجل رفع البلاء وكشف الغمة ، صلوا وادعوا من اجل روح محمد طلبا لرحمته وان يسامحنا الله في ذنوب كبيرة اقترفناها في حقة

تابع كل النجوم على تطبيق نبض

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى