عربىمطربون ، مشاهير

زوج أختها كلمة السر.. محمد حماقي يكشف حكاية اللقاء الأول مع زوجته.. ليه بقى أهلاوي؟

عبر الفنان محمد حماقي عن استيائة الشديد من الانتقادات والهجوم غير المبرر الذي يتعرض له عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وكشف عن كواليس اللقاء الأول مع زوجته ولحظة ولادة ابنته فاطمة.

قال محمد حماقي في برنامج Big Time الذي يقدمه الإعلامي عمرو أديب: أكثر حاجة بكرها الإهانة والنقد مش بتقبله ومش بكون مبسوط منه والتدني في الذوق وإننا نشتم وميبقاش عندنا ذوق وأصل الإنسان أصلا اللي خلاه إنسان إنه عنده ذوق.

ورد عليه الإعلامي عمرو أديب قائلا: الناس بتبدأ تغلط فيك بأمك،  ولو رديت تبقى قليل الأدب، كن متسامحا، لكن أنت مباح البشرية كلها تقولك أمك، ليعلق محمد حماقي قائلا: عارف ليه علشان قلت رأي عكس رأيهم.

وأضاف محمد حماقي: في تصنيف يخص درجات الثقافة في وقت قلة الأدب، يعني واحد يشتمك مينفعش ترد علشان أنت راقي، اللي شتمك غلط واللي أنت شتمته أنت خدت حقك، مفيش حاجة  أسمها أنت فنان مينفعش ترد يعني انفجر أموت.

حكاية اللقاء الأول بين محمد حماقي وزوجته

كشف محمد حماقي إنه شعر بإعجاب وارتياح من نوع خاص في أول لقاء جمع بينه وبين زوجته وسعى بعد ذلك لمعرفتها بأكثر من طريقة.

وأكد حماقي أن زوجته كانت مصممة أزياء وفي 2010 عملت افتتاح مجموعة أزياء في فيلا جدها حسن درة في الزمالك وأنا حضرت وتعرفت عليها وكانت والدتها موجودة بالصدفة وكان في حاجة زيادة عن الإعجاب العادي وإحساس مريح وإني عايز أشوفها مرة ثانية وأعرفها أكثر.

وردا على سؤال كيف حصل على رقم تليفون زوجته، قال محمد حماقي: تعرفت في نفس اليوم على زوج أختها الكبيرة وكلمته هو الأول ولأني طالما دخلت البيت وتعرفت على أهلها مينفعش أحاول أجيب رقمها وأكلمها من وراهم.

وأكمل: محمد حماقي أنه يناقش زوجته في أغانيه الجديدة ويهتم برأيها قائلا: نهلة ذوقها كويس في المزيكا طول عمرها وكانت بتلعب بيانو، وأنا يهمني رأي حد ذوقه حلو في المزيكا أكثر من رأي المتخصصين.

سر أغنية أحلى حاجة فيكي

قال محمد حماقي: غنيت أغنية “أحلى حاجة فيك” أكتر من ١٠٠ ألف مرة وكنت بغنيها في الفرح أكتر من مرة، والأغنية شبه نفسها وعمرها ما قدمت.

وعن مشاعره لحظة ولادة ابنته فاطمة قال: دخلت العمليات عند ولادة بنتي وحسيت ساعتها كأنه شريان جديد واتفتح واتولدت مشاعر عمرها ما كانت موجودة والعلاقة بتطور كل سنة.

صراع الأهلي والزمالك بين حماقي وأديب

وواجه الفنان محمد حماقي، سؤالا للإعلامي عمرو أديب، المعروف بتشجيعه لنادي الزمالك حول انتماء أبنائه للنادي الأهلي ليرد عمرو أديب: للأسف ابنائي كلهم أهلاوية  ودي مؤامرة.

ووجه حماقي سؤال أخر تفتكر ليه ولادك كلهم أهلاوية؟ ليرد عمرو أديب بنبرة ساخرة: عِند عايزين ينكدوا عليا وخلاص ومعرفش هو في حد عايز يبقى أهلاوي.

وواصل حماقي: يعني أنت كنت عايزهم إيه؟ ورد أديب: كل الناس تبقى زملكاوية.. طبعا عايزهم زملكاوية والزمالك هو الفن والهندسة.

وازداد إصرار «حماقي» في الحصول على إجابة صريحة من الإعلامي عمرو أديب مُطالبا إياه بالحلف أكثر من مرة على رغبته بتمنى أن يصبح أولاده زملكاوية ليعترف أديب وسط نوبة من الضحك: زملكاوية ويتعذبوا العذاب اللي أنا بتعذبه.

وفاجأ محمد حماقي الجميع بكشف انتمائه لنادي الزمالك في الماضي، قائلا: أنا كنت زملكاوي وأمي وأخويا زملكاوية وأمي زملكاوية بعنف وما زالت حتى الأن وأقولها خلاص يا ماما كفاية متحرقيش في دمك.

وفي المقابل قال عمرو أديب لحماقي: أنت فاكر الأهلي بيكسب ليه؟ محظوظين حظ غير طبيعي لا يمكن أن يتخيله أحد.

ورأى حماقي أن مشلكة جمهور نادي الزمالك تكمن في تعليق أديب، قائلا: «عارف إيه أكبر مشكلة عندكم كزملكاوية؟ أن كل حاجة الأهلي بيحققها أنت بتقول عليها حظ!.

تابع كل النجوم على تطبيق نبض

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى