عربى

شريف منير يثير جدلا واسعا بعد هجومه على فرقة “أطفال الشوارع”.. ويوجه رسالة لمنتقديه.. فيديو

أثار الفنان المصري شريف منير جدلا واسعا بعد هجومه على فرقة “أطفال الشوارع”، واتهامه لهم بازدراء الأديان، بعد سخريتهم من إذاعة القرآن الكريم.

شريف قال: “طيب ما الولاد محترمين أهه .. ومؤمنين أهه .. وده ولا إزدراء أديان ولا حاجة .. ليه تظلموا أطفال الشوارع ؟؟ .. دول فنانين متدينين .. وبينشورا الفضيلة فى المجتمع ..أظن الڤيديو ده لايسُر عدو ولا حبيب .. فين بتوع الحرية لأطفال الشوارع .. حد يرد”.

https://www.youtube.com/watch?v=-6qO-lLYplI

 

كلام الفنان المصري أثار استياء عدد كبير من النشطاء، وانهالوا عليه بالانتقادات الحادة، وهو ما دفعه لتوجيه رسالة لهم بقوله: “الإخوة والأساتذة اللي بينزلوا تعليقات بيشتموا فيها لمجرد اني اختلفت معاهم في الرأي، يعني أنا دلوقتي لو بشجعهم زيك هتحبني ولو مختلف معاك تغلط فيا وتقل أدبك عليا؟.. هي دي الديمقراطية اللي انتوا عايزينها”.

وأضاف: “أنا مش عاجبني الريقة دي ومش عاجبني التريقة على إذاعة القرآن الكريم لأني اتربيت عليها من وانا صغير ومش قادر أقبلها، ملهاش علاقة إني فنان وفاهم، أنا بحب الإذاعة دي، ولو انت متضايق أوي من رأيي ما تدخلش صفحتي”.

 

يذكر أنه قد تم حبس أعضاء فريق “أطفال الشوارع”، لمدة 15 يوماً على ذمة التحقيقات بتهمتي التحريض على التظاهر، ونشر فيديوهات على الإنترنت تتعرض لمؤسسات الدولة.

تابع كل النجوم على تطبيق نبض

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى